Újra van bormarketing járulék
Komoly eredményt ér el a HNT: tíz év után január 1-től ismét van bormarketing járulék, amely alapot biztosíthat mind a belföldi, mind a nemzetközi borpromócióhoz.
Írta: Borigo
2021 január 1-jén hatályba lépett a Magyarországon előállított és forgalomba hozni kívánt borászati termékek után fizetendő szakmaközi bormarketing pénzügyi hozzájárulásról szóló agrárminisztériumi rendelet, amely lényege, hogy ezentúl 1 Ft/liter hozzájárulást kell fizetni minden, Magyarországon forgalomba hozott borkészítmény forgalmazójának.
A rendelet meghatározza, hogy a szőlőből készült termékek közül a következők számítanak saját előállítású borászati terméknek: bor, likőrbor, pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor, gyöngyözőbor, szén-dioxid hozzáadásával készült gyöngyözőbor, szárított szőlőből készült bor, túlérett szőlőből készült bor és borecet.
A Magyarországon forgalomba hozó borászatnak, valamint az Európai Unió tagállamaiban és a harmadik országokban kiszerelt borászati termékek első magyarországi forgalmazójának szakmaközi bormarketing pénzügyi hozzájárulást kell fizetnie. A járulékot a „C” típusú származási bizonyítvány kikérését követő 8 napon belül kell kifizetni.
A járulék megfizetésének menete a következő lesz:
- A HNT Titkársága hetenként lekéri a HEGYIR adatbázisból a hegybírók által az adott héten kiadott „C” típusú származási bizonyítványokat.
- Az így generált adatokból számviteli bizonyítványt állít ki, amelyet a hegybíró juttat el a borászat képviselője részére.
- A számviteli bizonylaton szereplő összeget átutalással lehet kifizetni, illetve rövidesen bankkártyás fizetés is lehetővé válik.
- Amennyiben a származási bizonyítványon szereplő bor mennyisége nem éri el a 10 hektolitert-t, azaz a fizetendő összeg az 1000 forintot, úgy a számviteli bizonylat akkor kerül kiállításra, amikor az adott termelő által kikért származási bizonyítványok összes mennyisége meghaladja ezt az értéket.
A HNT közleménye szerint a (HNT) „az Országos Bormarketing Stratégiában és Akciótervben meghatározott feladatok teljesítése érdekében Országos Bormarketing Alapot fog működtetni, amelynek célja a nemzeti piacon, valamint az Európai Unió tagállamaiban és harmadik országokban folytatott promóciós tevékenységgel a magyar borászati termékek piaci helyzetének javítása, forgalmazásának elősegítése, fogyasztásának népszerűsítése.”
A befolyt összeg 98%-át a HNT a nemzeti piacon, valamint az Európai Unió tagállamaiban és harmadik országokban folytatott promóciós tevékenységek, bormarketing aktivitások finanszírozására fordítja, a maradék 2%-ot pedig a kulturált borfogyasztás és a borkultúra népszerűsítésére.
A HNT határozat és a rendelet elérhető ezeken a klikkeken:
https://www.hnt.hu/wp-content/uploads/2021/01/9-1-2020-Bormarketing-j%c3%a1rul%c3%a9k-hat%c3%a1rozat.pdf
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=246674.417886
Utóirat: A BORIGO nem győzi hangsúlyozni, mennyire örül e hírnek. Tíz évet dohogtunk a magazin hasábjain azon a tényen, hogy gyakorlatilag nincs nemzeti bormarketing program. Ez az intézkedés végre megnyithatja az utat a visszaeső belföldi fogyasztás megállítása és az alacsony export átlagár növelése felé is.
A témáról részletesebb információ is elérhető a HNT elnökével, Légli Ottóval az ősszel készült interjúnkban:
http://borigo.hu/aktualis/00874/szembenezes-interju-legli-ottoval